dinsdag 4 februari 2014

Origami minibook (part 1)

Op mijn instagram (@stampwashi) heb ik laten weten dat ik stap voor stap zou laten zien hoe je een origami mini boekje kunt maken.
In dit bericht laat ik zien hoe je de pagina's kunt maken. In een volgend bericht laat ik zien hoe je eventueel een kaft kunt maken. Een kaft hoef je niet perse te vouwen. Ik heb 1 van mijn miniboekjes beplakt met washitape. Dat vind ik er persoonlijk ook erg leuk uit zien. In mijn blogbericht van 30 januari kun je zien hoe een boekje met washitape eruit ziet.

Oké, aan de slag!
Foto 1 => Een wit vierkant blaadje. Ik heb in dit geval een memoblaadje gebruikt van 9 bij 9 cm. Ik raak je aan om vierkant papier te gebruiken en bij voorkeur papier wat niet zo stug is. Voor de pagina's gaat normaal "printpapier" nog wel maar voor de kaft raad ik aan om dunner en soepeler papier te gebruiken.

Foto 2 => Vouw het papier 1x dubbel.
Foto 3 => Strijk de randen glad zodat je een scherpe vouwrand krijg. Ik gebruikte hiervoor de achterkant van een 3D schaartje maar je kunt het ook met je nagel/lineaal o.i.d. doen.
Foto 4 =>Vouw het papier nogmaals dubbel (als je het openvouwt zou je nu een vierkant hebben)
Foto 5 => Strijk de nieuwe vouwrand weer glad. 
Foto 6 => Vouw 1 kant van het papier terug naar de vouwrand
Foto 7 => Strijk de nieuwe vouwrand glad.
Foto 8 => Draai het papier om en vouw ook de andere "flap" terug naar de vouwrand.
Foto 9 => Strijk de nieuwe vouwrand glad.
Foto 10 => Als je al deze stappen gevolgd hebt zie je papier er op zijn zijkant uit als de M vorm (of W vorm als je hem omdraait) op foto 10.

Nu heb je 1 paar bladzijden. Om een boekje te maken moet je meerdere blaadjes vouwen maar altijd een oneven aantal blaadjes. Dus minimaal 3. Ik zelf heb nooit meer dan 5 blaadjes gebruikt. Vouw nu dus nog 2 of 4 blaadjes.
Ik heb in mijn voorbeeld even 2 rode blaadjes erbij gevouwen zodat het gemakkelijker te zien is.
Foto 11 => Zet de gevouwen blaadjes op hun zijkant om en om zodat ze "in elkaar passen" dus MWM of WMW.
Foto 12 en 13 => Schuif de uiteinden van de blaadjes in elkaar. 1 kant van de blaadjes is open waardoor je ze over elkaar heen kunt schuiven zodat ze aan elkaar komen. (zie foto 13)
Foto 14 => Op deze foto kun je zien dat de blaadjes in elkaar geschoven zitten. Deze kanten kun je eventueel aan elkaar lijmen met een plakstift. Het is niet noodzakelijk maar ik vind het zelf mooier en steviger.
Foto 15 => De blaadjes zijn nu in elkaar geschoven, en eventueel vastgelijmd, en vormen nu 1 geheel.
Foto 16 => Als de lijm een beetje gedroogd is leg je de strook van bladzijden neer zoals je ziet op foto 16. Let op dat de 2 laatste pagina's precies zo liggen als op de foto, dus met de uiteinde naar beneden.
Foto 17 en 18 => Pak je plakstift er weer bij en smeer de achterkant van je bladzijde helemaal in met de plakstift. Zorg ervoor dat je de eerst en de laatste bladzijde niet meelijmt. Zoals je kunt zien op foto 17 en 18 begin ik op de 2e bladzijde met lijmen en eindig ik op de ena laatste.
Foto 19 => Vouw de strook met bladzijdes weer op zodat de de achterkanten van de bladzijden aan elkaar geplakt worden. Zet er eventueel een tijdje iets zwaars op.

Tot zover dus de pagina's. Je kunt ze nu beplakken met washitape offf nog even geduld hebben tot ik laat zien hoe je de kaft maakt.
Succes en ik ben heel benieuwd naar jullie boekjes en hoe het is gegaan.
Mocht je nog vragen hebben? Laat hier onder een reactie achter en ik beantwoord ze zo snel mogelijk.

Liefs xx

P.s wat vinden jullie van dit bericht? Van de uitleg? Van de manier waarop? Nog eventuele tips? Ook hierover hoor ik graag van jullie!

2 opmerkingen:

Leonie zei

Jaa super leuk! Ga het snel proberen. Je ziet het wel op instagram verschijnen. Hihi!

Leonie zei

Het was heel duidelijk hoor! Goed te volgen!